- Co je daňová kvóta?
Daňová kvóta vyjadřuje poměr daňových příjmů (včetně sociálních a zdravotních odvodů) k hrubému domácímu produktu (HDP) daného státu. Udává se v procentech a ukazuje, jak velká část ekonomického výkonu je přerozdělována prostřednictvím veřejných rozpočtů.
Dělení:
- Úzká daňová kvóta: jen daně.
- Široká daňová kvóta: daně + sociální a zdravotní pojistné (obvykle používaná v mezinárodních srovnáních).
- Význam daňové kvóty
- Srovnávací nástroj pro posouzení daňového zatížení mezi zeměmi.
- Odráží míru státního přerozdělování.
- Vhodný indikátor pro rozhodování o daňové politice a rozpočtových reformách.
- Ukazuje, jak silný je stát z hlediska finančních zásahů do ekonomiky.
- Daňová kvóta v jednotlivých zemích EU (2023, zdroj: Eurostat)
📌 Pořadí | Země | Daňová kvóta (% HDP) |
1 | Francie | 45,6 % |
2 | Belgie | 44,8 % |
3 | Dánsko | 44,1 % |
4 | Rakousko | 43,5 % |
5 | Lucembursko | 42,8 % |
6 | Finsko | 42,7 % |
7 | Švédsko | 42,3 % |
8 | Itálie | 41,9 % |
9 | Nizozemsko | 40,9 % |
10 | Německo | 40,6 % |
… | … | … |
16 | Česká republika | 35,3 % |
25 | Irsko | 22,7 % |
- Průměr EU (2023): 40,0 %
- Průměr eurozóny: 40,6 %
- Česká republika v kontextu
- Česká republika má daňovou kvótu pod průměrem EU.
- Velká část příjmů veřejných rozpočtů tvoří sociální a zdravotní pojištění (cca 15,3 % HDP). Toto velké zatížení se projevuje mimo jiné v širokém uplatňování švarcystému a zapojení zaměstnanců v šedé zóně (používání pracovních agentur, široké používání dohod provedení práce a práce tzv. načerno). Politici však nemají vůli tuto záležitost efektivně řešit.
- Relativně nízké přímé daně z příjmů fyzických osob i právnických osob.
- Vývoj kvóty a trendy
- Kvóta roste, když se zvyšuje daňové zatížení nebo klesá HDP.
- Kvóta klesá, pokud stát zavádí daňové úlevy nebo roste ekonomika bez zvýšení daní.
- Změny v strukturách daní (např. posuny od přímých k nepřímým daním) mohou hodnotu ovlivnit bez změny celkové kvóty.
- Limity daňové kvóty
- Nehodnotí spravedlnost daňového systému.
- Nezohledňuje efektivitu výběru daní.
- Ovlivněna cyklickými vlivy HDP – může růst i bez reálného zvýšení daní.
- Neříká nic o výdajové stránce rozpočtu.